Tuesday, July 28, 2009

Kat tepi umah pun boleh dapat cendawan segar

Yummy..hihi.. i can't wait to cook these mushroom or in kelantese said } kulat


Zoom in.. I like diz pic

Look at those mushroom.. They were so fresh isn't it?

Kamu semua penah tengok x candawan ni? mesti pnah tengok kan? HMM.. best sangat makan cendawan ni.. Rasanya macam makan isi ketam..hihi..gurau jer. Klu kat kelantan sayur ni dipanggil kulat., Memang pelik kan? Aritu aku ada gak cakap ngan member2 kat maktab pasal nama kulat ni, Som of them terkejut, naper sayur ni dipanggil kulat? Itu aku pun xtau.. May be family aku jer kot yang paqnggil kulat. Tapi bila aku tanya IKA, member satu negeri ngan aku, dia pun panggil benda ni kulat gak. What eva, sayur ni best masak kunyit.
RESIPI CENDAWAN GORENG KUNYIT
BAHAN-BAHAN
Cendawan- suker hati la nak berapa banyak tapi dalam resipi ni saya wat untuk 5 genggam cendawan
1 sudu besar serbuk kunyit
3 ulas bawang putih
1 cm halia
1 lada merah-wat hiasan
1/4 cawan air
garam secukup rasa

CARA MEMBUAT

1. Panaskan minyak masak lebih kurang 3 sudu besar

2. Masukkan bawang putih dan goreng. Jangan tunggu garing. goreng skejap jer pastu masukkan cendawan. Goreng sampai layu. Biar keluar air.

3. Masa cendawan ni kua air, masukkan serbuk kunyit, garam dan lada merah yang di potong.

4. Sebagai hiasan, masukkan 1/2 bawang besar yang di potong tebal.


2 comments:

  1. Hi, Cikgu..... sayae kena cube ni.... coz tak pernah rasa. Thanks.

    ReplyDelete
  2. hihi.. Rasalah.. tapi jangan letak banyak sangat kunyit tu. nati jadi pahit lak.

    ReplyDelete